8 trends in de bijbanenmarkt in 2022

Zodra de coronamaatregelen zijn versoepeld, zullen jongeren in 2022 massaal op zoek gaan naar een bijbaan waar ze veel sociale contacten kunnen opdoen. Om hun flexkrachten te behouden doen werkgevers  er goed aan rekening te houden met de behoefte aan beleving en zingeving bij jongeren.

Na ruim 1,5 jaar beperkingen door coronamaatregelen tijdens hun studie, sporten en uitgaan, gaat de voorkeur van jongeren uit naar werk in branches waar ze weer in contact kunnen komen met andere jongeren zoals in de horeca of evenementensector.

Snel wisselen van baan is normaal

Bijverdieners zijn niet bang om te wisselen van baan, ook niet in 2022. Hoewel door de coronapandemie veel jongeren hun bijbaan kwijtraakten in bijvoorbeeld de horeca, zijn ze snel geswitcht en werken ze vaak in branches waar tijdens een periode van coronamaatregelen juist wel personeel nodig is. Zo zijn veel jongeren de afgelopen tijd aan de slag gegaan als maaltijd- of pakketbezorger of logistiek medewerker.

Rekening houden met wensen

Voor 2022 verwacht het uitzendplatform dat jongeren ook wendbaar zijn en wel moeten meebewegen op veranderingen in de markt. Ook werkgevers moeten in 2022 meebewegen en rekening houden met de wensen van hun personeel, als zij ze niet kwijt willen raken. “Jongeren hebben de afgelopen tijd veel gemist, zowel op sociaal gebied als in hun algemene en professionele ontwikkeling. We zien dat zij een inhaalslag willen maken en merken dat ze bijvoorbeeld wel trouw zijn aan de horecawerkgever waar ze hun vaste bijbaan hebben, maar ze vinden het ook heel leuk om af en toe eens te werken op een festival of een ander evenement om hun horizon te verbreden. Geef ze die flexibiliteit en trek hierin als werkgevers ook samen op,” aldus Reinier Vastenburg, country manager NOWJOBS Nederland.

De acht belangrijkste trends voor de bijbanenmarkt in 2022 op een rij:

  • meest populaire sectoren voor een bijbaan: evenementen (festivals), horeca, retail, logistiek en office.
  • grote behoefte aan sociaal contact onder jongeren, zij zoeken dit ook in hun bijbaan.
  • zingeving is belangrijk: jongeren willen een zinvolle bijbaan en graag iets bijdragen aan de wereld. Ook willen ze zich het liefst kunnen ontwikkelen zodat een bijbaan naast de studie een investering is in hun toekomst.
  • Beleving is belangrijk: een bijbaan moet ook leuk zijn. Ze willen plezier hebben met leeftijdsgenoten en zoeken een fijne werkomgeving.
  • meebewegen met de wensen van jongeren: werkgevers moeten openstaan voor bijvoorbeeld favorietenpoules. Trek samen op met andere werkgevers en laat jongeren uitstapjes maken om ervaring op te doen.
  • het skills paspoort neemt aan populariteit toe. Een cv zegt iets over wat iemand in het verleden bereikt heeft, maar bij jongeren met weinig werkervaring of scholing zegt een skills paspoort, waarin zij kenbaar maken wat ze kunnen en nog willen bereiken, veel meer.
  • social media moet up-to-date zijn. Jongeren hechten veel waarde aan levendige social media accounts. Zij willen zich kunnen associëren met het bedrijf.
  • wendbaarheid: voorlopig moeten zowel werkgevers als werknemers meebewegen met de maatregelen die kunnen gelden door corona. Bijverdieners moeten snel aan de slag kunnen in sectoren waar wel werk is als vaste bijbanen tijdelijk wegvallen, en werkgevers moeten uitzendplatforms omarmen om flexibel op- en af te kunnen schalen als er coronarestricties gelden. Dat is voor het bedrijfsresultaat essentieel, vooral als steunmaatregelen wegvallen of versoberd worden.

Bron: nowjobs.nl