Mijn zaak gaat weer open. Hoe neem ik nieuw personeel aan?

5 juni 2020

nieuwe medewerkers aannemen via backoffice ondersteuningNu horecabedrijven, musea en veel MKB’ers weer langzaamaan hun zaak kunnen openen voor het publiek, ontstaat er langzamerhand ook weer vraag naar nieuw en extra personeel. Veel personeel is tijdens de crisis ontslagen of is ander werk gaan doen. Tijd voor een goede werving en selectie van nieuw personeel. Maar dat dat niet geheel zonder risico’s is in deze tijd, waarin de coronadreiging nog niet voorbij is, is zeker. Ook tijd om daarin dan ook goede afwegingen te maken.

Wat zijn je kerntaken?

Denk goed na over de taken die je zelf wilt of kunt uitvoeren én de taken die je aan een ander over wilt laten. Het is een goed moment om eens na te denken over je kerntaken. Kerntaken houd je graag in eigen beheer. Je doet deze zelf of je geeft dit aan een van je vaste medewerkers. Andere taken kun je ook aan bijvoorbeeld (tijdelijke) flexmedewerkers overlaten. Deze tijdelijke medewerkers kun je zelf in dienst nemen of je kunt dit uitbesteden aan een derde partij. Zo spreid je tegelijkertijd het (financieel en juridisch) risico van het teveel eigen personeel inhuren in deze onzekere tijd.

Hoe moet ik nieuwe medewerkers aannemen?

  • Stel een goed functieprofiel op,  w.o. doel van de functie, kerntaken, aard van de werkzaamheden, type dienstverband, vereiste opleiding/werkervaring, salarisindicatie e.d.
  • Maak een aansprekende vacaturetekst voor op internet/in de krant. Plaats deze ook op je website en geef er aandacht aan via je social media. Een goede vacaturetekst is reclame voor de functie die je wilt vervullen en voor je bedrijf.
  • Ga ondertussen ook zelf pro-actief op zoek naar geschikte kandidaten, via bijvoorbeeld freelance platforms of via sites waar kandidaten voor een vaste baan zich aanbieden.
  • Behandel binnengekomen sollicitaties netjes en nauwkeurig. Houd sollicitanten op de hoogte van de voortgang van de procedure.
  • Ga met de juiste kandidaten in sollicitatiegesprek. Wees goed voorbereid en informatief tijdens het gesprek en bereid de te stellen vragen goed voor. Kijk ook goed naar de persoon achter de sollicitant. Past hij/zij binnen jouw bedrijf? Laat ook ruimte voor de sollicitant om vragen te stellen.
  • Voer een goed en duidelijk arbeidsvoorwaardengesprek met de kandidaat van je keuze. Dit gaat over invulling van de functie en de arbeidsvoorwaarden.
  • Bied een marktconform salaris. Doe hier onderzoek naar, goede werknemers zijn schaars, schrik hen niet af met een lagere dan de marktconforme beloning. Vraag ook de kandidaat naar diens wensen.
  • Je hebt iemand geselecteerd! Dan ben je er nog niet. Nu volgt o.m. de arbeidsovereenkomst, de belastingformulieren en de aanmelding bij de arbodienst. Maar ook de werkplek op kantoor of thuis, met bijbehorend ICT-materiaal, moet geregeld worden. En deze nieuwe medewerker moet (op afstand in coronatijd) ingewerkt worden.
  • Maak een personeelsdossier aan om de medewerker de komende tijd te volgen.

Zelf doen of uitbesteden?

Er komt dus heel wat bij kijken, als je nieuw personeel aanneemt. Je hebt er niet veel ervaring mee en je hebt wel andere dingen te doen, nu je je bedrijf weer op moet starten. Bovendien is teveel nieuw vast personeel, in deze onzekere coronatijd, ook nog eens een risico. Overweeg dus eens het aantrekken van nieuw flexpersoneel. Dit kun je goed uitbesteden aan een backoffice ondersteuning als die van Payoffice B.V. Veel werkgevers gingen je voor. Veel van hen geven aan dat zij inmiddels merken dat zij de werving en het zelf in dienst hebben van personeel niet beter kunnen doen dan dat wij dat doen. Bovendien levert onze dienstverlening ook kostenvoordeel op. We hebben een betere-prijs-garantie, wat onze backoffice ondersteuning ook zeer betaalbaar maakt.

Payoffice backoffice ondersteuning geheel op maat

Wij kunnen het werven & selecteren en het beheer van je nieuwe personeel van je overnemen. Wij doen dat in onderling overleg met jou. We werven, selecteren en stellen digitaal bijvoorbeeld jouw contracten met hen op. We doen de uren-, loon- en salarisadministratie voor je. Juridisch zijn ‘jouw’ nieuwe medewerkers bij ons in dienst, maar zij zijn werkzaam binnen jouw bedrijf. Jij houdt de touwtjes in handen ten aanzien van hun werkzaamheden en de inzetbaarheid binnen jouw bedrijf. Dat spaart jou een hoop tijd en zorgen.

Nieuw personeel snel beschikbaar

Een ander groot voordeel is dat we binnen ons netwerk veel kandidaten kunnen aanbrengen in deze krappe arbeidsmarkt. Je bent dus vaak snel en vakkundig voorzien van personeel, nu je het zo hard nodig hebt. Bekijk ook de andere voordelen van een goede backoffice ondersteuning.
Wij zijn op de hoogte van de meest recente wet- en regelgeving voor deze flexibele personele schil. Dus ook op dat gebied loopt je geen risico om straks middels contract op contract ineens voor onbepaalde tijd vast te zitten aan nieuw personeel.

Meer weten over de backoffice uitbesteden? Wij leveren backofficeondersteuning op maat. Neem contact op. We komen graag vrijblijvend bij je langs, maar we kunnen je ook per telefoon van nadere informatie voorzien.

Backoffice uitbesteden Payoffice
Tel. 040 – 30 38 500
E-mail: info@payoffice.nl