In 6 stappen naar de vitale en tevreden medewerker

In 6 stappen naar de vitale en tevreden medewerker

23 april 2020

Velen van ons leveren dagelijks een topprestatie. Die topprestatie heet ‘werken’. Dat doen we graag met de juiste mentaliteit en vitaliteit. Op de werkvloer kunt je daar als werkgever én als werknemer veel aan bijdragen. Vitaal zijn is niet alleen lichamelijk maar ook mentaal en emotioneel. Medewerkers die in balans zijn staan vaak positief tegenover de hen opgedragen taak. Ze kunnen bovendien tegen een stootje, houden langer vol en kunnen intensiever met hun werk bezig zijn. In 6 stappen nemen we je mee in een gezonde manier van leven en werken binnen jouw organisatie.

1. Vitaliteit integraal benaderd

Ga je voor een goed vitaliteitsbeleid neem dan niet alleen de fitness en de gezonde kantinemaaltijd onder de loep. Boor ook de financiële, sociale, professionele en emotionele kanten aan. Zoek regelmatig contact met collega’s over alles wat jou en hen bezighoudt. Zo kun je in een vroeg stadium wellicht zorgen wegnemen of rekening houden met ontwikkelingen in de privésfeer. Maak een op maat gemaakt belastbaarheids- en ontwikkelplan.

2. Bied gezonde maaltijden, mét elkaar

De lunchpauze heeft niet alleen een sociale functie, maar is ook een essentieel onderdeel van de werkdag. Meer dan 20% van de werknemers geeft aan zich minder goed te kunnen concentreren na een haastig weggestopte of ongezonde lunch. Bied dus een gezond en smakelijk assortiment aan in de bedrijfskantine en bied de werknemer tijdens de lunch voldoende tijd om afstand te nemen van het werk.

3. Zitten is het nieuwe roken

Omdat we meer en meer online werken is de noodzaak op te staan van de werkplek steeds geringer. Dat maakt dat we vaak (te) intensief doorwerken met weinig menselijk contact en met onvoldoende beweging. Teveel zitten is ongezond. Stimuleer medewerkers dynamischer te werken, met voldoende beweging en pauzeruimte. Dit bevordert de creativiteit en functionaliteit.

4. Ga ervoor in woorden én daden

Sta ruime werktijden toe, inclusief thuiswerken en bied compensatieruimte als plotselinge privétaken zich voordoen. Sta overwerken mondjesmaat toe. Laat het micro managen voor wat het is, maak resultaatafspraken! Realiseer je dat taken en bevoegdheden bij elkaar horen. Laat sneller en vaker los, na goed overleg met de medewerker. Hanteer een coachende stijl van leidinggeven en moedig mensen ook aan om zich te ontwikkelen.

5. Gezondere leefstijl loont

Werkstress heeft minder greep op een medewerker die lichamelijk en mentaal in balans is. Stimuleer voldoende bewegen, gevarieerd eten, en voldoende slapen. Een gezondere leefstijl blijkt 10 tot 15% meer productiviteit en effectiviteit op te leveren.

‘Niets doen’ is daarbij zeker ook van belang. Onderbreek de constante gedachtestroom en maak je hoofd regelmatig leeg. Een goede balans tussen spanning en ontspanning levert meer productiviteit.

6. Houd de energiebalans op peil

Werkstress kun je doorgaans ruim van tevoren herkennen. Mensen raken verstrooid, sneller geïrriteerd, zijn ontevreden of blijven ziek thuis. Schep dus tijdig ruimte bij het ontstaan van werkstress. Bied tijdens de werkdag ruimte voor andere bezigheden die de gedachte verzetten.

Vitale uitzendkrachten van Payoffice

Bij Payoffice houden wij ons graag bezig met de vitaliteit van onze uitzendkrachten. Vitale uitzendkrachten zijn breder in beter inzetbaar. Dat is waar Payoffice zich voor inzet. Wij zijn gewend in de flexibele arbeidsmarkt te opereren en kennen de valkuilen en hobbels. We hanteren daartoe korte lijnen met onze flexwerkers, zodat we snel kunnen bijsturen of handelen waar nodig. Het voor ons op maat gemaakt ICT-platform biedt ons daartoe 24/7 de kans.

Wij kunnen ook jouw uitzendkrachten en flexibele arbeidskrachten bij ons onderbrengen. Dat kan in ons backoffice uitzendbureau. Wij nemen dan de gehele of gedeeltelijke administratie van je flexwerkers van je over. Zo heb jij meer tijd voor je kerntaken en houd ook jij je hoofd leeg en blijf je vitaal.

Uitzendkrachten onderbrengen in de backoffice constructie van Payoffice biedt vele voordelen. We zetten ze graag even op een rijtje:

  • Kostenbesparing
  • Transparantie
  • Lastenverlichting
  • Deskundigheid
  • Tijdsbesparing

Meer weten over de backoffice ondersteuning van Payoffice? Laat het ons weten. Wij leveren backofficeondersteuning op maat. We komen graag vrijblijvend bij je langs, maar we kunnen je ook per telefoon van nadere informatie voorzien.

Tel. 040 – 30 38 500
E-mail: info@payoffice.nl